Naslov Medijska i informacijska pismenost mladih u digitalno doba
Naslov (engleski) Information and media literacy among young people in the digital age
Autor Ana Leder
Mentor Sonja Špiranec (mentor)
Član povjerenstva Mihaela Banek Zorica (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sonja Špiranec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Denis Kos (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti) Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti Knjižničarstvo
Sažetak Informacijska i medijska pismenost su bliski koncepti i pojmovi koji obuhvaća sličnu tematiku i područje jer stavljaju naglasak na kritičko vrednovanje medija i informacija, a zatim i na suradničko stvaranje i dijeljenje novih znanja, ali razlikuju se po tome što su proizašli iz različitih akademskih područja i po težištima u kompetencijama. Obje pismenosti pomažu u pronalaženju, razumijevanju, uporabi i kritičkom preispitivanju informacijskih prostora i medija. Informacijska se pismenost, po mišljenju stručnjaka, ipak smatra krovnom pismenošću jer podrazumijeva vještine korištenja tiskanih izvora, knjižnica, digitalne građe i medija u procesu cjeloživotnog učenja. Upravo je specifičnost digitalnog okruženja ukazalo na važnost za uvođenje informacijske i medijske pismenosti u obrazovni sustav. Obilježja digitalnih okruženja su: algoritmizacija, komercijalizacija, netransparentnost, uvjetovano i motivirano rasuđivanje i narušena sigurnosti i privatnost. Razvoj medija i informacijskih sustava učinio je neizostavnim kritički pristup informacijama i medijskim sadržajima, njihovu evaluaciju i etičko korištenje. Pitanja etike bi ostala marginalizirani diskurs da nije bilo napora UNESCO –a za stvaranje strateškog okvira grupe stručnjaka iz raznih disciplina i profesija za provođenje ciljeva definiranih u ishodima medijske i informacijske pismenosti.
Informatička pismenost mladih ljudi je na visokom nivou, ali istraživanja ukazuju na to da su medijski i informacijski nepismeni: pretražuju informacije bez strpljenja, sa smanjenom kritičnošću i bez kriterija za vrednovanjem izvora i informacija.
I knjižnice su oduvijek služile kao središta informacijske, tj. medijske pismenosti. Uloga knjižničara u obrazovanju i procesu istraživanja je od izuzetne važnosti. Također, knjižnice imaju važnu ulogu u institucionalnim programima informacijskog opismenjavanja i mogu voditi i predvoditi takve programe.
Sažetak (engleski) Information and media literacy are similar concepts and cover similar topics and areas, because they place emphasis on critical evaluation of media and information, and then on collaborative work and sharing of new knowledge, but on the other hand, different, because they originated from different academic fields and focuses in competencies. Both literacies helps to find, understand, use and critically review information space and media. According to experts, information literacy is still considered as the most important literacy, because it implies the skills of using printed sources, libraries, digital materials and media in the process of lifelong learning. It is precisely the specificity of the digital environment that has indicated the importance of introducing information and media literacy into education system. Characteristics of digital environments are: algoritmization, commercialization, non- transparency, conditioned and motivated reasoning and impaired security and privacy. The development of media and information systems has made critical access to information and media content, their evaluation and ethical use indispensable. Ethical issues would have remained a marginalized discourse had it not been for UNESCO-s efforts to create a strategic framework of a group of experts from various disciplines and professions to implement the goals defined in media and information literacy Youth media literacy is at a high level, but research indicates that they are media and information illiterate: they search for information without patience, with reduced critical evaluation of information and without criteria for evaluating sources and information. Libraries have also always served as centers of information, or/and media literacy. The role of libraries in education and in research process is extremely important. Also, libraries play important role in institutional literacy programs and can lead and they lead such programs.
Ključne riječi
informacijska pismenost
medijska pismenost
cjeloživotno učenje
etika
istraživanja
knjižnica
Ključne riječi (engleski)
information literacy
media literacy
lifelong learning
ethics
research
library
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:832997
Studijski program Naziv: Informacijske znanosti; smjerovi: Bibliotekarstvo Smjer: Bibliotekarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra bibliotekarstva (mag. bibl.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-09-09 19:16:44