Naslov Stavovi djece i adolescenata prema ratu i miru
Naslov (engleski) Children's and Adolescents' Attitudes Toward War and Peace
Autor Lucija Kišur
Mentor Gordana Kuterovac Jagodić (mentor)
Član povjerenstva Aleksandra Huić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Tomić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2025-01-31, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Aktualni ratovi u Europi i na Bliskom istoku svakodnevno su u medijima te značajno utječu na sigurnosnu i ekonomsku situaciju u cijelom svijetu, a moguće je i da utječe na stavove hrvatske djece prema ratu i miru. Cilj provedenog istraživanja bio je ispitati stavove djece i adolescenata prema ratu i miru te provjeriti kako se oni razlikuju s obzirom na rod i dob sudionika kao i sudjelovanje članova njihovih obitelji u Domovinskom ratu. Cilj je bio ispitati i koji su izvori informacija djece o
... Više ratu te kako su različiti izvori povezani sa stavovima prema ratu i miru. U istraživanju je sudjelovalo 255 učenika šestih, sedmih i osmih razreda iz dvije zagrebačke osnovne škole u rasponu dobi od 11 do 15 godina, a istraživanje je provedeno uživo u razredima. Učenici su ispunjavali upitnik sociodemografskih karakteristika, Skalu stavova prema ratu i miru (Punamäki,1982; Kuterovac Jagodić, 2000) koja mjeri 4 aspekta stava (Moralna prosudba rata, Opravdanje vlastite nacionalne borbe, Odanost i osjećaj dužnosti u ratu i Stavovi prema mogućnosti mira) te pitanja koja se odnose na njihove izvore informacija o ratu (televizija, roditelji, vršnjaci, škola, internet/društvene mreže). Utvrđeno je kako djeca imaju negativne stavove prema ratu, pozitivne stavove prema opravdanju nacionalne borbe i odanosti i osjećaju dužnosti u ratu te pesimistična očekivanja prema mogućnosti mira. Utvrđeno je da djevojčice iskazuju negativnije stavove prema ratu te prema odanosti i osjećaju dužnosti u ratu od dječaka, a pozitivnije stavove prema mogućnosti mira od dječaka. Provjera dobnih razlika pokazala je da sedmi razredi iskazuju pozitivnije stavove prema ratu od osmih razreda te da šesti i sedmi razredi iskazuju negativnije stavove prema opravdanju nacionalne borbe od osmih razreda. Također, djeca koja imaju jednog ili više člana obitelji koji su sudjelovali u Domovinskom ratu pokazuju pozitivnije stavove prema odanosti i osjećaju dužnosti u ratu nego djeca koja nemaju nikoga u obitelji tko je sudjelovao u ratu. Nadalje, djeca navode školu kao najčešći izvor informacija o ratu, a utvrđena je i značajna pozitivna povezanost između Opravdanja vlastite nacionalne borbe i škole kao izvora informacija. Također, utvrđena je značajna pozitivna povezanost stupnja Odanosti i osjećaja dužnosti u ratu s češćim korištenjem nekoliko izvora informacija: televizije, škole, interneta/društvenih mreža i roditelja. Sakrij dio sažetka
Sažetak (engleski) The ongoing wars in Europe and the Middle East are featured daily in the media and significantly impact the global security and economic situation worldwide. They may also influence the attitudes of Croatian children toward war and peace. The aim of this study was to examine the attitudes of children and adolescents toward war and peace and to assess how these attitudes vary based on gender, age and family members' participation in the Homeland War. Additionally, the goal was to investigate
... Više children's sources of information about war and how these different sources relate to attitudes toward war and peace. A total of 255 students from sixth, seventh and eighth grades, aged 11 to 15, from two elementary schools in Zagreb participated in the study and the research was conducted in-person at schools. Students completed a sociodemographic questionnaire, Attitude Scale Toward War and Peace which measures 4 aspects of attitude (Moral judgment of war, Justification of the national struggle of one's own nation, Loyalty and sense of duty in war and Attitudes toward the possibility of peace) and answered questions about their sources of information about war (television, parents, peers, school, internet/social media). The results indicated that Croatian children have negative attitudes toward war, positive attitudes toward the justification of the national struggle of one's own nation, loyalty, and a sense of duty in war and pessimistic expectations toward the possibility of peace. It was found that girls expressed more negative attitudes toward war, loyalty and a sense of duty in war than boys and more positive attitudes toward the possibility of peace compared to boys. Additionally, seventh graders showed more positive attitudes toward war than eighth graders, while sixth and seventh graders showed more negative attitudes toward justifying the national struggle than eighth graders. Children with one or more family members who participated in the Homeland War exhibited more positive attitudes toward loyalty and a sense of duty in war than children without any family members who had participated in the war. Furthermore, children cited school as the most common source of information about war and a significant positive correlation was found between Justifying the national struggle and school as a source of information. There was also a significant positive correlation between the level of Loyalty and sense of duty in war and the more frequent use of several sources of information: television, school, the internet/social media, and parents. Sakrij dio sažetka
Ključne riječi
stavovi prema ratu i miru
izvori informacija o ratu
djeca
individualne razlike
Ključne riječi (engleski)
attitudes toward war and peace
sources of information about war
children
individual differences
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:344148
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-02-05 13:27:05