Naslov Socioekonomski izazovi razvoja ekološke poljoprivrede u Hrvatskoj
Naslov (engleski) Socioeconomic challenges to development of organic agriculture in Croatia
Autor Veronika Katanović
Mentor Jasmina Božić (mentor)
Član povjerenstva Nenad Karajić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vladimir Ivanović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za sociologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2023-07-13, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Sociologija Sociološka teorija
Sažetak Posljednjih je godina interes za ekološku poljoprivredu i za proizvodnju ekološkog voća i povrća u porastu. Sve se više ljudi okreće zdravom načinu života, preferirajući konzumaciju domaćih namirnica, koje su proizvedene primjenom ekoloških načela. Takav način života podrazumijeva pozitivan utjecaj na zdravlje, zaštitu okoliša i ekosustava što je shodno s ulogom ekološke poljoprivrede. U diplomskom radu raspravlja se o društvenim i gospodarskim izazovima s kojima se ekološki proizvođači svakodnevno suočavaju. Posebna pozornost usmjerena je mikropoduzetnicima u ekološkoj proizvodnji voća i povrća. Prema tome, evaluacijom perspektive praktičara i mikro proizvođača voća i povrća u Hrvatskoj, identificirane su unutarnje i vanjske prepreke razvoju ekološke poljoprivrede. Prepreke poput nedostataka inovacija u upravljanju u ekološkoj proizvodnji, nedostataka unutarsektorske suradnje u ekološkoj proizvodnji, te nerazvijenost protokola i mreža međusektorske suradnje u ekološkoj proizvodnji, klasificirane su kao unutarnje prepreke ekološke proizvodnje. Dok, vanjske prepreke čine neregulirano tržište ekoloških proizvoda, nedovoljna osviještenost potrošača o ekološkoj poljoprivredi u Hrvatskoj te nedovoljni poticaji i neprilagođene mjere ruralnog razvoja. S ciljem lakšeg otklanjanja i ublažavanja navedenih prepreka, važno je naglasiti njihovu međusobnu povezanost. Poslovni subjekt često mora imati unutarnje snage da bi prevladao neke od vanjskih prepreka. Sukladno tome, s ciljem jačeg razvitka domaćeg tržišta ekoloških proizvoda, važno je ulaganje u inovativnost, poticanje suradnje ekoloških proizvođača međusobno, ali i sa sektorima turizma i ugostiteljstva, te je neophodan ulazak domaćih proizvođača u lance supermarketa. Također, potrebno je poraditi na edukaciji javnosti o ekološkim proizvodima s ciljem većeg povjerenja potrošača. Kako bi ekološka proizvodnja bila u porastu, neophodno je davanje poticaja ekološkim gospodarstvima i potrebno je uložiti dodatne napore za bolju prilagodbu mjera ruralnih razvoja mikro i malim poduzetnicima.
Sažetak (engleski) In recent years, interest in organic farming and the production of organic fruits and vegetables has increased. More and more people are turning to the “country” way of life, preferring the consumption of local foods, which are produced using ecological principles. Such a way of life implies a positive impact on health, protection of the environment and the ecosystem, which is consistent with the role of ecological agriculture. This thesis discusses the social and economic challenges that ecological producers face on a daily basis. Special attention is given to micro-entrepreneurs in organic fruit and vegetable production. Therefore, by evaluating the perspective of practitioners and micro-producers of fruits and vegetables in Croatia, internal and external obstacles to the development of ecological agriculture were identified. Obstacles such as the lack of innovation in management in organic production, the lack of intrasectoral cooperation in organic production, and the underdevelopment of protocols and networks of inter-sectoral cooperation in organic production, are classified as internal obstacles to organic production. Meanwhile, external obstacles include an unregulated market for organic products, insufficient consumer awareness of organic agriculture in Croatia, and insufficient incentives and inappropriate rural development measures. In order to easily remove and reduce the mentioned obstacles, it is important to emphasize their mutual connection. A business entity often has to have internal strengths to overcome some of the external obstacles. Accordingly, with the aim of stronger development of the domestic market of organic products, it is important to invest in innovation, to encourage the cooperation of organic producers with each other, but also with the tourism and hospitality sectors, and the entry of domestic producers into supermarket chains is necessary. Also, it is necessary to work on educating the public about ecological products with the aim of greater consumer trust. In order for organic production to increase, it is necessary to give incentives to ecological economies and it is necessary to invest additional efforts to better adapt rural development measures to micro and small entrepreneurs.
Ključne riječi
Ekološka poljoprivreda u Hrvatskoj
socioekonomski izazovi
vanjske prepreke
unutarnje prepreke
Ključne riječi (engleski)
organic agriculture in Croatia
socioeconomic challenges
external obstacles
internal obstacles
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:894686
Studijski program Naziv: Sociologija (jednopredmetni); smjerovi: znanstveni Smjer: znanstveni Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sociologije (mag. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-14 12:06:35