Naslov Predikcija akademskog uspjeha na studiju Psihologije
Naslov (engleski) Prediction of academic success at the Studies of Psychology
Autor Barbara Vondra
Mentor Damir Ljubotina (mentor)
Član povjerenstva Ana Butković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Una Mikac (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija školska psihologija i psihologija obrazovanja
Sažetak Dosadašnja istraživanja povezanosti obrazovnog uspjeha s osobinama ličnosti i kognitivnim sposobnostima u Hrvatskoj uglavnom su provođena na školskim uzorcima. Cilj ovog diplomskog rada bio je ispitati povezanost nekih osobina ličnosti i kognitivnih sposobnosti s akademskim uspjehom na preddiplomskom i diplomskom studiju Psihologije, kao i ispitati latentnu strukturu ocjena na preddiplomskom i diplomskom studiju Psihologije. Dobiveni rezultati ukazuju na veću važnost nekih osobina ličnosti u odnosu na kognitivne sposobnosti kod objašnjavanja varijance akademskog uspjeha. U ovom istraživanju sudjelovalo je 92 studenata studija Psihologije Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Faktorska analiza provedena na ocjenama na preddiplomskom i diplomskom studiju ukazala je na postojanje jednog faktora. Kao prediktorske mjere u ovom istraživanju korištene su neke mjere ličnosti (savjesnost, perfekcionizam, impulzivnost i dr.), za ispitivanje kognitivnih sposobnosti korištena je računalna verzija Testa S, a kao kriterijska varijabla akademski uspjeh koji je operacionaliziran kao prosječna ocjena postignuta na studiju. Hijerarhijska regresijska analiza obuhvaćala je varijable spola, savjesnosti, adaptivnog perfekcionizma, impulzivnosti te općeg samopouzdanja na preddiplomskom, a kompletna regresijska analiza varijable savjesnosti, adaptivnog perfekcionizma te impulzivnosti na diplomskom studiju. Provedenom analizom utvrđena je statistički značajna pozitivna povezanost savjesnosti i adaptivnog perfekcionizma s akademskim uspjehom, dok se druge varijable - impulzivnost i opće samopouzdanje - nisu pokazale statistički značajno povezanima s akademskim uspjehom. Spol se pokazao značajnim samostalnim prediktorom akademskog uspjeha na preddiplomskoj razini studija, ali ne i na diplomskoj razini. Kognitivne sposobnosti u ovom istraživanju nisu se pokazale statistički značajno povezanima s prosječnom ocjenom, odnosno uspjehom u studiju. Hijerarhijska regresijska analiza pokazala je da ovaj skup prediktora objašnjava ukupno 38.6% varijance kriterija na preddiplomskom, odnosno 18.6% na diplomskom studiju.
Sažetak (engleski) So far, most of the research concerning educational success, personality traits and cognitive abilities in Croatia were conducted on school samples. The aim of this paper was to investigate the latent structure of the grades on undergraduate and graduate level and also to investigate the correlation between some personality traits and cognitive abilities with the academic success on the undergraduate and graduate level of Psychology studies. There were 92 students participating in this research. Factor analysis taken on grades on both levels of studies showed the existence of one factor. Different personality trait measures were used (measuring conscientiousness, perfectionism, impulsivity, etc.) and also the computer version of the S test made for testing cognitive abilities were used as predictors, while the academic performance was used as the criterium, which was operationalized as the achieved average grade. Hierarchical regression analysis had included variables of gender, conscientiousness, adaptive perfectionism, impulsivity and general self confidence on undergraduate level, while complete regression analysis included only conscientiousness, adaptive perfectionism and impulsivity on the graduate level. We found statistically significant positive corellation between conscientiousness and adaptive perfectionism with the academic performance, but academic performance was not significantly correlated to other variables. Gender was statistically significantly correlated to academic success on undergraduate level, but not on graduate level. Cognitive abilities were not significantly correlated to academic success. Hierarchical regression analysis showed that this combination of predictors explains 38.6 % of criterium variance on undergraduate level and 18.6% of criterium variance on graduate level.
Ključne riječi
faktorska analiza
ličnost
kognitivne sposobnosti
akademski uspjeh
Ključne riječi (engleski)
factor analysis
personality
cognitive abilities
academic achievement
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:508226
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: dodiplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-09-14 16:01:19