Naslov Društvena (ne)odgovornost poduzeća u Hrvatskoj
Naslov (engleski) Corporate social (ir)responsibility in Croatia
Autor Marina Tomić
Mentor Mirko Bilandžić (mentor)
Član povjerenstva Jasminka Lažnjak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Mirko Bilandžić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Filozofski fakultet (Odsjek za sociologiju) Zagreb
Datum i država obrane 2018-09-21, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Sociologija
Sažetak Ovaj rad istražuje fenomen društvene (ne)odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj iz sociološke perspektive. U radu su prikazani najvažniji teorijski pristupi s naglaskom na teoriju dionika i institucionalnu teoriju te predstavljeni ključni čimbenici društvene odgovornosti poduzeća u suvremenom društvu, kao što su globalizacija, promjene u društvenim očekivanjima, jačanje moći poduzećâ na račun država, proizvodnja rizikâ, subpolitizacija te uspon globalnog civilnog društva. Predstavljena su dosadašnja istraživanja društvene odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj i analizirana je uloga institucionalnog okvira, najvažnijih aktera i čimbenika specifičnih za hrvatsko društvo, kao što su naslijeđe tranzicije i privatizacije, politizacija ekonomije, visoke stope korupcije i oportunizma, nepovjerenje prema poduzećima te sve veća uloga civilnog društva u razvoju društvene odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj. Rad je kroz studije slučaja analizirao društvenu (ne)odgovornost poduzećâ Heineken Hrvatska d.o.o. i HEP d.d., njihovu odgovornost za ekonomske, ekološke i društvene aspekte poslovanja, proizvodnju rizika te odnose s dionicima, prvenstveno civilnim društvom, lokalnom zajednicom i medijima. Kroz studije slučaja i analizu sekundarnih izvora ispitali smo prisutnost institucionalnih determinanti društvene odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj odnosno uvjeta koji utječu na vjerojatnost da će se poduzeća ponašati na društveno odgovoran način. Pokazalo se da je društvena odgovornost u hrvatskim poduzećima prisutna do određene mjere ali joj se ne pristupa strateški, dugoročno ni sustavno.
Sažetak (engleski) This paper focuses on the phenomenon of corporate social (ir)responsibility in Croatia from a sociological perspective. The paper presents the most important theoretical approaches to corporate social responsibility with an emphasis on stakeholder theory and institutional theory, as well as key factors of corporate social responsibility in contemporary society such as globalization, change in societal expectations, the growing power of multinational corporations, the social production of risks and the rise of global civil society. The paper presents research on corporate social responsibility in Croatia, the role of the institutional framework, the most important stakeholders and factors specific to Croatian society, such as negative consequences related to transition and privatization, politicization of the economy, high rates of corruption and opportunism, distrust towards companies as well as a growing influence of civil society on the development of corporate social responsibility in Croatia. The paper analyzes corporate social (ir)responsibility of companies Heineken Hrvatska d.o.o. and HEP d.d., their responsibility for economic, environmental and social aspects of their business, risk production and relations with stakeholdes, mainly civil society, the local community and the media. Through case studies and analysis of secondary sources we examined the presence of institutional determinants of corporate social responsibility in Croatia, i.e. conditions that determine the probability that companies will behave in a socially responsible manner. It has been shown that corporate social responsibility in Croatian companies is present only to a certain extent, but it is not implemented strategically nor systematically in the long-term.
Ključne riječi
društvena odgovornost poduzeća
društveno odgovorno poslovanje
institucionalna teorija
teorija dionika
civilno društvo
hrvatska poduzeća
Ključne riječi (engleski)
corporate social responsibility
institutional theory
stakeholder theory
civil society
Croatian companies
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:131:844109
Studijski program Naziv: Sociologija (dvopredmetni); smjerovi: znanstveni, nastavnički Smjer: znanstveni Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sociologije (mag. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-02-11 11:48:32