Abstract | Pismenost je pojam vezan uz život društvenih zajednica od davnina. Nekada je podrazumijevao ovladavanje temeljnim vještinama čitanja, pisanja i računanja. Snažnim razvojem informacijsko-komunikacijske tehnologije javlja se pojam informacijske pismenosti koja postaje novi standard pismenosti, temeljna kompetencija za aktivno sudjelovanje u društvu te preduvjet cjeloživotnog učenja. Ovaj rad bavi se čitanjem, koje je uz pisanje najsloženija jezična djelatnost, odnosno čitalačkom pismenošću. Učenje čitanja započinje polaskom u osnovnu školu, a priprema za čitanje započinje znatno ranije, u obitelji i predškolskoj ustanovi, usvajanjem predčitačkih vještina. Na razvoj vještine čitanja utječu unutarnji i vanjski činitelji, od kojih su najznačajniji obitelj, predškolska ustanova i škola, a iznimno važnu ulogu ima i motivacija. Nakon usvojene vještine čitanja razvija se čitanje s razumijevanjem ili dubinsko čitanje. To je složena djelatnost koja podrazumijeva povezivanje, uspoređivanje, zaključivanje, uživljavanje u tekst, kao i kritički odnos čitatelja prema tekstu. Takvo čitanje predstavlja ostvarenjenje čitateljske kompetencije. U razvijanju čitalačke pismenosti moraju biti uključeni svi sudionici obrazovnog procesa, od učitelja do knjižničara, a o njezinoj važnosti govori i Nacionalna strategija poticanja čitanja za razdoblje od 2017. do 2022. koja navodi da je čitalačka pismenost temeljni preduvjet uspjeha u obrazovanju te rastu i razvoju pojedinca općenito, stoga je nužno poticati njezin kontinuirani razvoj. |
Abstract (english) | Literacy is a term related to the life of social communities from the past, when that term involved mastering the basic skills of reading, writing and arithmetic. With the strong development of information and communication technology, the concept of information literacy is emerging, which is becoming a new standard of literacy, a fundamental competence for active participation in society, which is a prerequisite for lifelong learning. This work deals with reading, which along with writing, is the most complex language activity, i.e. reading literacy. Learning to read begins with starting of primary school, and preparation for reading begins much earlier, in the family and preschool, with the acquisition of pre-reading skills. The development of reading skills is influenced by internal and external factors, the most important of that are the family, preschool and school, also motivation plays an extremely important role. After the reading skills have been acquired, reading understanding or depth reading develops. It is a complex activity that involves connecting, comparing, concluding, enjoying the text, as well as the critical attitude of the reader towards the text. That reading represents the realization of the readers competence. The development of reading literacy must involve all participants in the educational process, from teachers to librarians, and its importance is evidenced by the National Strategy for Encouraging Reading for the period from 2017 to 2022, which states that reading literacy is a basic for success in education and growth and development in general, it is necessary to encourage its continuous development. |