Abstract | This master's thesis, based on a longitudinal case study, aims to explore the motivation of a lower-grade primary school student who had studied English prior to enrolling in primary school, as part of pre-primary education.
First, the paper explores the transition between pre-primary and primary school education, particularly regarding English language learning motivation and the difference in this motivation from the pre-primary level to learning English as a compulsory subject in primary school. Furthermore, it discusses factors that influence motivation, such as age, coherence, continuity in the transition, the role of parents, teachers, and peers, the difficulty of the tasks given to students, self-concept, and self-confidence. Also, the paper explores the factors that demotivate primary school students.
The results indicate that the participant, who started learning English at a pre-primary level and had acquired it to a certain level, faced some difficulties learning English in primary school. Demotivation, boredom, and the impact on self-confidence were the most prominent difficulties. On the other hand, the results suggest that the participant, with prior knowledge of the English language, shows great potential, which, if nurtured correctly, can lead to success in English language learning. |
Abstract (croatian) | Ovaj diplomski rad, na temelju longitudinalne studije slučaja, nastoji proučiti motivaciju jedne učenice nižih razreda osnovne škole koja je, kao dio predškolskog obrazovanja, učila Engleski jezik.
Teorijski, rad prije svega proučava tranziciju između predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja, posebno s aspekta nastave Engleskog jezika.
Osim same tranzicije, rad definira motivaciju i navodi vrste motivacije najrelevantnije za ovo istraživanje, a to su intrinzična i ekstrinzična motivacija. Nadalje, navodi čimbenike koji utječu na motivaciju, kao što su dob, koherentnost i kontinuitet u tranziciji, uloga roditelja, nastavnika i vršnjaka, zahtjevnost zadataka koje učenici rješavanju, samopoimanje i samopouzdanje. Također, rad navodi čimbenike koji demotiviraju osnovnoškolske učenike.
Rezultati ukazuju na činjenicu da je osnovnoškolska učenica, subjekt istraživanja, koja je u predškolskom obrazovanju počela učiti Engleski jezik, i koja ga je do određene razine usvojila, suočena s ponekim teškoćama u nastavi Engleskog jezika u osnovnoj školi. Kao najistaknutije teškoće navode se demotiviranost, dosada i utjecaj na samopouzdanje. S druge strane, osnovnoškolska učenica s predznanjem Engleskog jezika koja je bila subjekt ovog istraživanja, ima veliki potencijal koji, ako se njeguje na pravi način, može dovesti do velikih uspjeha u učenju Engleskog jezika. |