Title Motivacijske strategije nastavnika i motivacija učenika kao čimbenici uspješnosti učenja engleskoga kao stranog jezika
Title (english) Teachers' motivational strategies and learners' motivation as factors of success in English as a foreign language
Author Magda Pašalić
Mentor Višnja Pavičić Takač (mentor)
Mentor Irma Brković (mentor)
Committee member Sandra Mardešić (član povjerenstva)
Committee member Lovorka Zergollern Miletić (član povjerenstva)
Committee member Stela Letica Krevelj (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Humanities and Social Sciences Zagreb
Defense date and country 2021-02-22, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology
Universal decimal classification (UDC ) 811.111 - English language 37 - Education
Abstract U radu se istražuju bitni čimbenici procesa učenja stranoga jezika u školskom okružju, motivacijsko ponašanje nastavnika engleskoga jezika, učenička motivacija za učenje engleskoga jezika i uspjeh učenika u engleskome jeziku. Cilj rada bio je analizirati odnose koji se uspostavljaju između motivacijskih strategija koje nastavnici engleskoga kao stranog jezika primjenjuju u nastavi, triju vrsta motivacije učenika za učenje engleskoga jezika (afektivne, uporabno-komunikacijske i instrumentalne), dvaju demotivatora (nastavne situacije i teškoća u učenju) i uspjeha učenika u engleskome jeziku. Rezultati istraživanja djelomično potvrđuju polazne hipoteze. Utvrđeno je da učenici u hrvatskome obrazovnom okruženju trud i nagrađivanje svojega truda prepoznaju kao motivirajući čimbenik na nastavi engleskoga jezika. Veći broj slabih korelacija samoprocijenjenih MSN-a i učeničke percepcije tih strategija navodi na pretpostavku da učenici određene motivacijske strategije ne percipiraju na način na koji bi to htjele ili očekivale njihove nastavnice ili da ih ne doživljavaju kao nešto što povezuju s učenjem stranoga jezika. Zaključak je da nastavnici engleskoga jezika i učenici različito doživljavaju ono što se događa na satu stranoga jezika. Korelacije samoprocijenjenih MSN-a i učeničke motivacije za učenje engleskoga jezika potvrđuju da sugestivan i poticajan pristup učenicima i način poučavanja kojim se podiže svijest o važnosti stjecanja znanja engleskoga jezika među učenicima te kojim se nagrađuje njihov trud i predanost može biti povezan s većom instrumentalnom i afektivnom motivacijom. Utvrđena je pozitivna statistički značajna korelacija između makrostrategije prikladno ponašanje nastavnika i uspjeha u engleskome jeziku. Rezultati istraživanja pokazuju statistički značajnu povezanost između učeničkih procjena uporabe motivacijskih strategija ispitanih nastavnica i procjene ocjene iz engleskoga te makrostrategija uočavanje i poticanje truda koji učenici ulažu i stvaranje ugodnog ozračja u razredu. Statistički značajna povezanost također je utvrđena između ocjene iz engleskoga prethodne školske godine i makrostrategije stvaranje ugodnog ozračja u razredu. Rezultati za odnos analiziranih indikatora uspjeha i učeničke percepcije makrostrategije isticanje važnosti postavljanja ciljeva jesu statistički značajni, ali su povezanosti negativne što upućuje na to da nastavnice i učenici nemaju jednaku predodžbu o realističnim ciljevima, interesima i potrebama učenika u procesu učenja engleskoga kao stranog jezika. Najznačajnija povezanost (r = 0,571) utvrđena je između samoprocijenjenih MSN-a unutar makrostrategije stvaranje ugodnog ozračja u razredu i demotivatora teškoće u učenju, ali je ona pozitivna, što je u suprotnosti s postavljenom hipotezom. Pretpostavka je kako su učenički stavovi da je sve što rade na satu za njih preteško i da ništa neće razumjeti, bili prevelika prepreka za postizanje pozitivnog učinka aktivnosti poduzetih unutar te makrostrategije. Rezultati analize povezanosti između učeničke percepcije motivacijskih strategija ispitanih nastavnica i demotivatora nastavne situacije i teškoća u učenju pokazuju da je učenička percepcija tih strategija čvršće povezana sa smanjenjem određenih čimbenika koji učenike demotiviraju u učenju engleskoga jezika nego što je to slučaj sa samoprocijenjenim MSN-a. Utvrđeno je da je samo jedna makrostrategija prema samoprocjeni MSN-a (prikladno ponašanje nastavnika) prediktor uspjeha u engleskome jeziku. Učeničke percepcije motivacijskih strategija ispitanih nastavnica vrlo su slabi prediktori uspjeha. Rezultati pokazuju da su uporabno-komunikacijski i afektivni tip motivacije za učenje engleskoga jezika prediktori uspjeha u engleskome. Pritom je uporabno-komunikacijska motivacija jači prediktor uspjeha od afektivne motivacije, ali ispitanici s izraženom afektivnom motivacijom postižu bolji uspjeh u engleskome. Utvrđeno je da samoprocijenjene MSN-a više pridonose objašnjenju uspjeha u engleskome od učeničke percepcije tih strategija i od svih triju tipova motivacije iako je velika objašnjenost uspjeha utvrđena samo za jednu makrostrategiju, prikladno ponašanje nastavnika. Zaključak je da ispitane nastavnice trebaju temeljito provjeriti učinke svojih motivacijskih strategija. Uporabno-komunikacijska i afektivna motivacija objašnjavaju naime gotovo 30 % varijance uspjeha u engleskome, što upućuje na to da motiviranje na nastavi engleskoga jezika ne treba dolaziti isključivo od nastavnika engleskoga jezika, nego i od samih učenika što je, također, istaknula Ushioda (2008). Odnosi čimbenika analiziranih u ovome doktorskome radu nisu bili proučavani u dosadašnjim hrvatskim glotodidaktičkim istraživanjima, pa se u tome ujedno očituje i znanstveni doprinos provedenoga istraživanja. Doprinos rada također se ogleda u primijenjenome mjernom instrumentu, upitniku o motivacijskim strategijama nastavnika, koji je u ovome glotodidaktičkom istraživanju prvi put primijenjen u Hrvatskoj. Rad bi trebao inicirati buduća istraživanja analiziranih čimbenika koja bi provodili upravo nastavnici praktičari.
Abstract (english) This research focuses on the motivational behaviour of teachers of English. This is a relevant segment of the process of learning foreign languages both in the educational context as well as in students’ (Ss) motivation to learn English and the success achieved in learning English. The research aim was to analyse the motivational strategies of learning English as a foreign language (EFL) teachers implemented in EFL classes, the three types of Ss’ motivation to learn English (affective, pragmatic-communicative and instrumental), the two demotivators (the “teaching setting” and “learning difficulties”) and Ss’ success in learning English. The research results offer data which help understand the relationship among the above-mentioned factors. It was proved that Ss in the Croatian educational system acknowledge effort and rewards for their efforts as a motivating factor in English classes. The research results partly proved this initial hypothesis. Most weak correlations between the self-assessed motivational strategies of examined EFL teachers and Ss’ perception of motivational strategies show that Ss do not perceive some motivational strategies in the same way as their teachers of English. EFL teachers and their Ss perceive activities happening in English classes differently. The correlation between self-assessed motivational strategies and Ss motivation for learning English confirmed that an affirmative and encouraging approach to teaching, which increases Ss awareness of the importance of acquiring English and which includes rewarding Ss efforts and dedication, can be connected to an increase in instrumental and affective motivation. A positive correlation was confirmed between the macrostrategy Proper teacher behaviour and success in learning English. Statistically significant correlations were proved between Ss prediction of their grade in English and the macrostrategy Recognise and encourage Ss effort and Creating a pleasant classroom climate as well as between Creating a pleasant classroom climate and the Ss grade in English for the previous school year. Negative statistically significant correlation was confirmed for Ss perception of the macrostrategy Increase Ss goalorientedness. This can be explained by the fact that teachers and Ss do not have the same perception of realistic goals, Ss needs and interests in the process of acquiring EFL. The most significant correlation was proved between the macrostrategy Creating a pleasant classroom climate and the demotivator “learning difficulties”. This correlation is negative which is contrary to the set hypothesis. It was presumed that Ss beliefs of how everything done in the English classes was too demanding for them and that they would not be able to understand anything were too strong and the motivational strategies included in the above stated macrostrategy were inefficient for Ss. Ss perception of motivational strategies correlated stronger with the decrease in demotivating factors (the “teaching setting” and the “learning difficulties”) than was the case for the correlation between analysed demotivators and teachers’ self-assessed motivational strategies. Only one macrostrategy (Proper teacher behaviour) was proved to be a predictor of success in acquiring English. Ss perceptions of motivational strategies were confirmed to be weak predictors of success in learning English. Regarding the types of motivation, it was discovered that pragmatic-communicative and affective types of motivation were predictors of success in English. Pragmatic-communicative motivation is a stronger predictor of success in English than the affective motivation. However, Ss with stronger affective motivation achieved better success in English. Self-assessed motivational strategies proved to be a stronger predictor of success in acquiring English than Ss perception of their teachers’ motivational strategies and the three types of Ss motivation for learning English. Nonetheless, the most significant explanation of variance of success was confirmed only for the macrostrategy Proper teacher behaviour. It can be concluded that the examined teachers should focus on a more thorough analysis of their motivational strategy efficiency. The data that pragmatic-communicative and affective motivation explained almost 30% of the variance in success should not be overlooked. It refers to the fact that motivation in English classes is not only induced by the teachers, but by Ss as well, which was emphasised by Ushioda (2008). The most important contribution of the gained data lies in the fact that the relationships among examined factors have not been analysed in Croatia yet. Furthermore, the questionnaire on motivational strategies was implemented for the first time in glottodidactics studies in Croatia. This doctoral thesis uncovers a need for future research into these examined factors which should be carried out by practicing teachers.
Keywords
motivacijske strategije nastavnika engleskoga jezika
afektivna motivacija
uporabno-komunikacijska motivacija
instrumentalna motivacija
uspjeh učenika u engleskome jeziku
Keywords (english)
EFL teachers’ motivational strategies
affective motivation
pragmaticcommunicative motivation
instrumental motivation
success in EFL
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:131:642916
Study programme Title: Postgraduate (Doctoral) Program in Glotodidactics Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti (doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti)
Type of resource Text
Extent 166 str.
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-03-31 09:32:26