Abstract | U ovom sam radu nastojao istražiti reprezentiranost LGBTIQ zajednice i tematike u odabranim hrvatskim
srednjoškolskim udžbenicima. Započinjem definiranjem relevantne terminologije te položajem LGBTIQ
populacije u hrvatskom kontekstu, kako društvenom, tako i zakonskom te odgojno-obrazovnom. Potom
ističem važnost inkluzivnog kurikuluma za dobrobit LGBTIQ mladih, s obzirom na to da kurikulumi
izravno utječu na sadržaje i vrijednosti koji se udžbenicima prenose. Slijedi pregled prijašnjih istraživanja
ove teme, uključujući istraživanja iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Norveške. Analiza u ovom
radu odrađena je u dvije faze, kvantitativnoj i kvalitativnoj, te je provedena na uzorku od 26 udžbenika,
najvećim dijelom iz društveno-humanističkih znanosti. Potpoglavlja udžbenika su odabrana kao jedinice
analize, te je pronađeno 106 potpoglavlja i pripadajućih kodova koji se bave jednom od unaprijed
definiranih tema. Nakon kvantitativne analize sadržaja, slijedila je kvalitativna refleksivna tematska
analiza, kroz koju sam odbacio ranije definirane teme te krenuo u traženje određenih obrazaca u stavovima
autora udžbenika kako bih stvorio svoje teme. Ukupno sam definirao sedam tema koje prikazuju kako je
LGBTIQ tematika reprezentirana u 26 udžbenika koji su činili uzorak. Zaključak istraživanja je kako su
LGBTIQ teme većinom pokrivene površno, dok se o njima najviše može čitati u udžbenicima izbornih
predmeta Etike i Vjeronauka, koji o njima drže oprečne stavove. To dovodi do zaključka kako ima puno
prostora za napredak u vidljivosti LGBTIQ tematike u udžbenicima obveznih srednjoškolskih predmeta. |
Abstract (english) | In this paper, I sought to examine the representation of the LGBTIQ community and themes in selected
Croatian high school textbooks. I begin by defining the relevant terminology and by placing the LGBTIQ
population into the Croatian social, but also legal and educational, context. After that, I pinpoint the
importance of an inclusive curriculum for the wellbeing of LGBTIQ youth, because curricula directly
impact the contents and values presented in textbooks. What follows is an overview of previous research
done on this topic, including research from Croatia, Bosnia and Herzegovina, Montenegro, and Norway.
The analysis in this paper was done in two stages, quantitatively and qualitatively, on a sample of 26
textbooks, which mostly belong to social sciences and humanities. Textbook subheadings were chosen as
units of analysis, with 106 of them found, including their belonging codes, which deal with one of the
themes that were defined beforehand. After the quantitative content analysis, the qualitative reflexive
thematic analysis followed, through which I dismissed the earlier defined themes and began seeking for
certain patterns in the attitudes of the authors of the textbooks, in order to generate my new themes. In total,
I generated seven themes that cover the way in which LGBTIQ themes are represented in the 26 textbooks
that formed the sample. The conclusion of this research is that LGBTIQ themes are covered mostly in a
superficial manner, while the most about them can be read in textbooks of elective subjects of Ethics and
Religion, which hold conflicting attitudes about the topics at hand. This brings us to a conclusion that there
is plenty of space for progress in the visibility of LGBTIQ themes in the textbooks of compulsory Croatian
school subjects. |