Abstract | Zastanemo li na trenutak i promislimo, možemo zaključiti kako je usmena književnost isprepletena s čovjekom od početka njegova života. Priče su nešto jedinstveno za ljudski rod. Vjerujem da smo gotovo svi kao mali slušali bake, djedove, mame ili koje druge članove zajednice kako pripovijedaju neke verzije bajki braće Grimm ili kakve priče koje su čuli od svojih predaka, a na kraju krajeva, i priče koje su sami na mjestu izmišljali. Priče, bajke, predaje otpočetka bivaju posrednicima u komunikaciji između odraslih i djece. Stoga ne iznenađuje što se pričama zapravo stalno vraćamo.
Usmena se književnost može podijeliti na liriku, epiku, dramu, retoriku, jednostavne oblike i brojne tipove pripadajućih i podređenih književnih vrsta i rubnih usmenoknjiževnih oblika. Svaki se od rodova i vrsta klasificira na svoje podvrste, a nerijetko se međusobno isprepliću. Iako se u početku činilo kako je gotovo neizbježno definirati poetiku predaje bez da je se stavi u opreku s poetikom bajke, pedesetih i šezdesetih godina dvadesetog stoljeća znanstvenici su počeli proučavati predaju iz šire perspektive, pritom uključujući razmatranja konteksta i izvedbe. Kada govorimo o definiciji predaje, najviše je književnih pristupa, a najčešće se promatraju aspekti oblika predaje u odnosu na druge tipove usmenih narativa.
U ovome se radu donosi pregled mitskih bića s područja Bilogore i Podravine. Pregled se ponajviše temelji na djelu Mitološka bića Bilo-gore Zvonimira Lovrenčevića, na knjizi Hrvatska bajoslovlja Vida Baloga te na knjizi Čarobna družba: vjerovanja u nadnaravna bića u Podravini Danijele Križanec-Beganović. S obzirom na to da nakon Lovrenčevićeva djela nije postojalo zabilježeno istraživanje mitskih bića na bilogorskome području, ovaj rad otvara mogućnosti za dodatna, opsežnija istraživanja koja se mogu provesti na ovome području i za kojima, kao što je vidljivo u radu, postoji potreba. |
Abstract (english) | If we stop for a moment and think about it, we can conclude that oral tradition is intertwined with us since the beginning of our lives. Stories are unique to mankind. I believe that as children we have all listened to our grandmothers, grandfathers, mothers or others retelling the Grimm tales, stories they have heard from their ancestors, or even stories they made up on the spot. Stories, fairytales and traditions are mediators in communication between adults and children. Therefore, it's not at all surprising that we always come back to stories.
Oral literature can be subdivided into lyric, epic, drama, rhetoric, simple forms and other numerous types of literary forms as well as fringe literary and oral forms. Each of the forms and kinds are subdivided to their subtypes, which are often intertwined. Even though in the beginning it seemed inevitable that poetry of tradition is defined without comparing it to poetry of the fairytale, in the '50s and '60s of the last century experts began to look at tradition as a part of the bigger picture, taking context and performing into account. When talking about the definition of tradition, most numerous are literary forms, and most studied are aspects of type of performing in relation to other types of oral narratives.
Since there is no widely accepted term that would encompass traditions that are thematically related to supernatural beings and phenomena, in this paper a dual term of demonological/mythical tradition is used – demonological due to it's predominant use in newer papers, and mythical due to the focus of this paper which is mythical beings.
This paper provides an overview of mythical beings from the areas of Bilogora and Podravina. Overview is mostly based on the books „Mitološka bića Bilo-gore“ by Zvonimir Lovrenčević, „Hrvatska bajoslovlja“ by Vid Balog and „Čarobna družba: vjerovanja u nadnaravna bića u Podravini“ by Danijela Križanec-Beganović. Considering the fact that after Lovrenčević's book there is no further research of mythological beings in Bilogora area, this paper opens the possibility of further, more detailed research that can be done, and are needed, in this area. |