Abstract | U ovome radu se analizira poljska piosenka kao glazbeno-literarni žanr koji obuhvaća piosenku autorsku, piosenku literacku, poezju śpiewanu i piosenku poetycku, s naglaskom na izazove terminologije i definiranja ovih žanrova. Ističe se potreba za fleksibilnijim pristupom u njihovoj klasifikaciji, prihvaćajući njihovu dinamičnost i evoluciju u skladu s kulturnim promjenama. Kroz analizu odnosa teksta, glazbe i izvedbe, prikazuje se intermedijalnost ovih glazbeno-literarnih oblika predstavljajući mnoge autore koji se u većoj ili manjoj mjeri mogu smjestiti unutar njihovih okvira. Posebno se ističu autorske figure poput Jaceka Kaczmarskog, čije stvaralaštvo najčešće predstavlja otpor prema komunističkom režimu, i Agnieszke Osiecke, koja je kao "poetka piosenki" znatno doprinijela razvoju i popularizaciji žanrova. Rad naglašava njihov doprinos kulturnom identitetu i kolektivnoj svijesti, pokazujući kako piosenka literacka s jedne strane prezentira osobnu dramu ili unutarnji emocionalni svijet autora, a s druge strane reflektira društvena, politička i kulturna strujanja u Poljskoj. |
Abstract (english) | This paper analyzes Polish piosenka as a musical-literary genre that encompasses piosenka autorska, piosenka literacka, poezja śpiewana, and piosenka poetycka, with an emphasis on the challenges of terminology and defining these genres. It highlights the need for a more flexible approach to their classification, accepting their dynamism and evolution in accordance with cultural changes. Through the analysis of the relationship between text, music, and performance, the intermediality of these musical-literary forms is presented, showcasing many authors who can be placed within their frameworks. Notable figures include Jacek Kaczmarski, whose work often represents resistance to the communist regime, and Agnieszka Osiecka, who, as a "poet of songs," significantly contributed to the development and popularization of the genres. The paper emphasizes their contribution to cultural identity and collective consciousness, demonstrating how piosenka literacka presents, on one hand, the personal drama or inner emotional world of the author, while, on the other hand, reflecting social, political, and cultural currents in Poland. |