Abstract | U ovom radu prikazat ćemo kroz historijsko-materijalističku analizu što je teorija socijalne reprodukcije iz feminističkog očišta te koje struje u tom kontekstu poznajemo. Kako bismo tom analitičkom problemu pristupili, prikazat ćemo postojeće dominantne feminističke teorije i prakse iz marksističkog stajališta, i to ponajviše preko autorica poput Nancy Fraser, Lise Vogel i Tithi Bhattacharye te ćemo ponuditi „alternativniju“ analizu feminističkog pokreta, pritom problematizirajući razdvajanje pokreta 70-ih godina na liberalni, socijalistički (marksistički) i radikalni, s posebnim naglaskom na prve dvije struje, potom njihov nastanak i razvojnu liniju, a sve s fokusom na kritiku liberalnog i neoliberalnog feminizma. Kada govorimo o 70-im godinama, obično govorimo o drugovalnom feminizmu koji se bez sumnje može promatrati u širem društvenom kontekstu i koji prije svega moramo sagledavati kritički. To je razdoblje kada je liberalni feminizam uzeo maha te se upravo taj vid feminizma i danas širi kao najdominantniji. U vrijeme drugovalnog feminizma pomiče se naglasak sa socijalnog i ekonomskog položaja žena te se pokret individualizira i depolitizira, a kada govorimo općenito o kritici liberalnog feminizma prije svega imamo na umu njegovo teorijsko razdvajanje roda i klase, što je omogućilo instrumentalizaciju progresivnih feminističkih ideja, i to kako bi se legitimirale politike koje su posve suprotne feminističkim vrijednostima. Uslijed takve instrumentalizacije i regresivnih tendencija, određene se feminističke ideje i prakse bez problema uklapaju u kapitalistički režim, a slična stvar je i s neoliberalnim feminizmom, kao nadasve suvremenim vidom liberalnog feminizma, gdje ključnu ulogu onda igra i ideologija tzv. slobodnog izbora. |
Abstract (english) | In this paper we will try to show, through historical-materialist analysis, what is social reproduction theory from a feminist point of view and which types do we know in this context. In order to approach this analytical problem, we will present, mostly through authors such as Nancy Fraser, Lisa Vogel and Tithi Bhattacharya, the existing dominant feminist theories and practices from a marxist point of view. Then we will offer a more "alternative" analysis of the feminist movement, while questioning the separation of movement on liberal, socialist (marxist) and radical feminism, with special emphasis on the first two currents. After that we will show their emergence and development line, all with special emphasis on the critique of liberal and neoliberal feminism. When we talk about the 1970s, we are usually talking about the second-wave feminism, which can doubtlessly be viewed in a broader social context, and which we must first and foremost look at critically. This is the period when liberal feminism took off, and this type of feminism is still spreading as the most dominant. Since the emerging of second-wave feminism, the emphasis from the social and economic position of women has shifted and the movement was individualizesd and depoliticized. So, when when we speak of the critique of liberal feminism, we have in mind first and foremost its theoretical separation of gender and class, which has enabled the instrumentalization of progressive feminist ideas, and all in order to legitimize policies that are completely contrary to feminist values. Due to such instrumentalization and regressive tendencies, certain feminist ideas and practices easily fit into the capitalist regime. Similar thing is happening with neoliberal feminism, as a modern form of liberal feminism, where the key role is played by the ideology of the so-called free choice. |